Suatu malam

Assalamualaikum w.b.t dan selamat petang..tiba-tiba teringat perbualan dengan seorang rakan pada suatu malam itu.

Kawan        : aku tak tahu la,.kenapa dia pilih aku
Aku            : kenapa pulak?
Kawan        : ye lah,.aku ni kan tak cantik,.tak lawa,.tak pandai macam ex-girlfriend dia yang dulu tapi kenapa dia pilih aku erh
Aku            : A’a la kan,.tu la..aku pun pelik kenapa dia pilih kau erh..kau tak de pun ciri-ciri macam ex-girlfriend dia..(sambil2 gelak)..haha
Sikawan tengok kat aku sambil buat muka..mungkin tak sangka jawapan ni yang akan muncul dari mulut aku..(sebagai kawan memang kejam la ayat ni)..haha
Aku           : haha..sabar la,.aku gurau je la..dah tu kau beria-ia cakap macam tu,.aku ia kan lah..haha

            Kawan,.usah difikirkan soal pemilihan itu,.mengapa dia pilih aku?layak ke aku dengan dia? Dan bla!bla!bla!..dah tutup cerita..tu semua soalan yang akan melemahkan seseorang..orang bijak tak akan mudah melatah malah dia kena lebih menghargai.

            Sayangku, lain orang lain citarasanya,lain badan lain pemikirannya..tak sama..kalaulah mereka mempunyai citarasa dan pemikiran yang sama memang dunia tak akan jadi maju dan kreatif..bayangkanlah kalau setiap orang mempunyai citarasa yang sama..haru biru la dunia kerana masing-masing berkehendakkan benda yang sama..dan kesihan la pada yang lain tak ada orang nak pilih..jadi sebab itulah manusia ni dilahirkan berbeza-beza pilihan, pendapat,.citarasa dan etc.


No comments:

Post a Comment