Rumahku Syurgaku

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi semua

Bangun-bangun je dari tidur keluar bilik temgok-tengok takde orang kat rumah..rumah sunyi..adik yang bongsu pergi sekolah, ayah pergi kerja dan mak opkos pagi-pagi macam ni ada kat kebun bunga dia..maka tinggal lah aku sorang..alahai boring giler!!!

Rutin yang sama setiap pagi yang aku akan buat ialah menyapu dan mengemas rumah..yang ni aku wajib buat sebab aku tak suka rumah yang bersepah..prinsip aku biar rumah kita kecil janji kemas..adik aku yang bongsu mesti akan alert!!!! bila aku ada kat rumah..dah tahu nak simpan barang lepas main,dah tahu nak bunag sampah kat mana..sebab dia dah lali dengan Alang dia ni yang akan membebel if rumah tak kemas..hahaha (baru tahu yang Alang dia ni garang).

Mak aku boleh dikatakan agak pengemas..masa kecik-kecik dulu mak mesti suruh aku kemas rumah,baju-baju lepas sekolah mesti letak tempat yang dah dikhaskan, pinggan lepas makan kena basuh, kat dapur lepas siap masak mesti kemas dan lap betul-betul, mesti ada tuala kecil untuk lap tangan, dan mesti ada tuala kecil yang lain untuk lap meja atau kabinet dapur, peti sekurang-kurangnya 2kali seminggu kena bersih, lantai sekurang-kurangnya seminggu sekali kena mop, sampah mesti kena masukkan dalam plastik atau bekas dengan betul dan bla, bla, bla lagi yang kena buat..masa kecik-kecik dulu selalu je aku memberontak,cakap kat mak kenapa perlu buat kerja-kerja ni semua, selalu je tak puas hati dengan mak.


Tapi bila dan besar,ok baru paham kenapa mak terapkan menda-menda ni semua..bila dah besar baru paham bahawasanya ajaran-ajaran dari mak ni lah yang membuatkan aku pandai nak urus kerja-kerja rumah ni..Ok!! bila dah besar ni dah tak memberontak malah bersyukur sangat-sangat dapat mak because you are only the best mom in the world..Alang sayang mak..<3<3<3

pesan mak, biar rumah kecik janji kemas..dah kemas dah..hehe

Then, I eating this Nasi Kerabu for my breakfast today..yummy!!

P/S: Jadikan rumahku sebagai syurgaku..:)


2 comments:

  1. Hamboih kak la. Dah jadi suri rumah berjaya ye :P...hapyy holiday kak la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..cuti-cuti ni la kerja aku mek ti wey!!!..same routine..haha
      happy holiday jugop..:)

      Delete